Metalista.cz

Metalista.cz

Alestorm – No Grave But the Sea (2017)

Začátkem letošního roku vzplály natěšením sluchovody mnohých fanoušků tvrzeného folku a kultury pivní, rumové, medovinové (a kdovíjaké další ještě). Showmani Alestorm totiž ohlásili, že se na obzoru rýsuje jejich nová deska „No Grave But The Sea“ (v pořadí pátá). Před pár dny zdárně zakotvila, a tak se můžeme pustit do jejího prozkoumávání. Již na první pohled vyniká svým obalem, dosud asi nejpoutavějším ze všech, kterými se za deset let existence Alestorm prezentovali. V decentním kontrastu hlavních barev jasně vynikne logo i hlavní motiv kresby (detaily však také stojí za povšimnutí). Po takto zdařilé výtvarné práci natěšení zvlášť narostlo a vložená očekávání se postupně zvyšovala s každým dalším zveřejněným videoklipem. Jak se ovšem po zhlédnutí krásně vymalované vstupní brány a požití několika výtečných welcome drinků zdařila i prohlídka celého podmořského panoptika známého notorika Christophera Bowese a jeho kumpánů?

Vstřebal jsem vedle několika skvělých melodií také informace z turistických příruček o Mexiku, neotřelý recept na gastronomické využití opičích mozků či třeba útržky ze vzpomínek na durynského hostinského „Šmoulu“ servírujícího k lokálnímu pivu řízky po tuctech. Přesto však trochu posmutněle musím říct, že prohlídka byla víceméně taková, jakou jsem s mírnými obavami očekával.

Abych pravdu řekl, již před vstupem se ve mně mísily obavy o kvalitativní vyrovnanost celého materiálu. Alestorm v minulosti dokázali uhranout výtečným debutem, jehož auru záhy zazdili následovníkem (čest vypalovačce Keelhauled). Od té doby se srovnali ve formaci předkládající vždy jakost oscilující mezi nevýrazným průměrem a žánrovým nadstandardem (obojího dávali většinou půl napůl). Bowesovým svěřencům však pokaždé hrálo do karet, že současně dokázali přijít s jednou či více skladbami, jež představovaly nekompromisně vyslanou kulku mezi oči. Takové skladby pak obvykle udržely kvalitu celé nahrávky v mírném nadprůměru.

A přesně takové je i aktuální album. Nabízí čtyři vynikající skladby, které se hlasitě a právoplatně domáhají svého místa ve výstavní skříni písní Alestorm – jsou jimi svižná úvodní No Grave but the Sea, skočná a nakažlivá Mexico, manifestová Alestorm a zvrhlá Fucked with an Anchor. Žel právě v těchto skladbách se odehrává vše podstatné a také téměř vše zajímavé z toho, co po obsahové stránce může novinka nabídnout. Zbylé skladby nejsou špatné, tu a tam dokonce přeskočí jiskra zdařilým refrénem, na které měli Alestorm vždycky čich. Háček však tkví v tom, že zbytek stopáže spíše než nelítostnou mořskou bouři připomíná poklidné vlnky, které opláchnou, ale přirozený respekt si nezískají. Ještě méně radostný je pak pohled na výpravné kusy To the End of the World a Treasure Island, které se při vzpomínce na skutečnou a nefalšovanou mořskou bouři pomstychtivého kapitána Morgana spíše jen tváří jako mocné příboje, avšak ve skutečnosti se brzy rozplývají do prázdna, protože v důsledku svého necharismatického paběrkování ztrácí kurz a neví z které do které.

Vzato kolem dokola Alestorm nám již třetím albem v řadě potvrzují, že se jejich současný potenciál pohybuje v oblasti mírného nadprůměru. Střelného prachu užívají rezervovaně a je na posluchači, aby následky kanonády na ploše převážně obyčejnějšího rázu identifikoval. Je jasné, že album svými silnými momenty získá patřičný ohlas. Reklamu bukanýrům rovněž udělá řada nejrůznějších limitovaných edic na čele s mutací, v níž veškeré vokály nahradil psí štěkot. Je však tohle nutné? Jsem rád, že Bowes tropí legrácky každým krokem a stiskem svých kláves (a možná i tak by mě za hnidopišství odkázal na šestou skladbu nové alba), ale přesto… neviděli byste také raději, kdyby místo některých nadbytečných legrácek dal větší váhu skladatelské invenci? Splněno sice tradičně má, avšak nezbavil mne pocitu, že by to zcela jistě mohlo být i lepší.

Hodnocení: 6,5 / 10

Tracklist:

1. No Grave but the Sea